Online werkplek

De Online Werkplek is software die als een online dienst wordt aangeboden. U hoeft de Online Werkplek software niet aan te schaffen. U sluit voor de Online Werkplek een contract af voor een vast bedrag per maand voor het gebruik en de ondersteuning. De Online Werkplek wordt door Uny IT voor u geinstalleerd, beveiligd en onderhouden, zodat u zich daar geen zorgen over hoeft te maken. De naam van online Werkplek zegt genoeg: Simply4U Online Werkplek

Simply4U

feed-image RSS Feed
de_werkplek.png
VOIP en MKB artikel Afdrukken
Markt ontwikkelingen
Woensdag 03 Juni 2009 19:52

Voice Over IP, kortweg VoIP genoemd is niets anders dan telefonie over een datanetwerk, oftewel telefonie over het internet. VoIP is binnen middelgrote en grote ondernemingen inmiddels uitgegroeid tot een algemeen geaccepteerde en veelbelovend toegepaste oplossing voor telefonie. De markt is klaar om Voice Over IP grootschalig aan te bieden voor het MKB. Mede met het oog op de trend van flexibelere werkplekken, zoals thuiswerken en werken op meerdere locaties kan Voice Over IP een belangrijke rol gaan spelen. Dit artikel gaat kort in op de voor- en nadelen van VoIP en van de Online Telefooncentrale van Uny IT als oplossing.


Voordelen van VoIP

Kosten

De kosten van VoIP telefonie liggen beduidend lager dan bij traditionele telefonie. Telefoneren tussen vestigingen is gratis, zelfs naar vestigingen in het buitenland. Tevens is het telefoneren met relaties welke een VoIP oplossing bij dezelfde provider hebben afgesloten vaak ook gratis. Bovendien zijn met name de internationale telefoonkosten veelal aanzienlijk lager.

Bereikbaarheid door locatie onafhankelijkheid

Analoge telefonie is gekoppeld aan een fysieke locatie, terwijl VoIP gekoppeld is aan een VoIP account. Dit account is locatie onafhankelijk. VoIP maakt het werken op afstand makkelijker. De gebruiker van het VoIP account krijgt een eigen nummer toegewezen waarmee bereikbaarheid op iedere willekeurige werkplek mogelijk is. Doordat VoIP niet locatie afhankelijk is maar account afhankelijk, wordt de bereikbaarheid van medewerkers vergroot. De medewerker hoeft slechts in te loggen op zijn of haar account op het internet om bereikbaar te zijn. Klanten merken niet eens dat medewerkers niet op de zaak aanwezig zijn, maar telewerken vanaf thuis of vanaf een andere locatie, bijvoorbeeld in het buitenland. In combinatie met een VoIP centrale is het zelfs mogelijk dat een telefoniste op een (hoofd)vestiging door kan verbinden naar een willekeurige medewerker waar dan ook ter wereld die aangemeld is op de VoIP centrale met zijn of haar account.

Integratie

VoIP kan reeds in diverse applicaties geïntegreerd worden zoals in Customer Relationship Management Applicaties ( CRM ) en Enterprise Resource Planning Systemen ( ERP ). VoIP kan zelfs op digitale ( webbased ) adresboeken aangesloten worden.

Nadelen VoIP

Betrouwbaarheid

Het bestaande telefonienetwerk (PSTN) is een betrouwbaar solide netwerk, dat zelden problemen kent. VoIP scoort qua betrouwbaarheid minder, omdat er meer afhankelijkheden mee gemoeid zijn. Voorbeeld: VoIP telefoon die aangesloten dient te zijn op internet. Hierbij kan de internetverbinding een factoren zijn die de betrouwbaarheid kan beïnvloeden. De stabiliteit van VoIP was in het verleden nogal eens onbetrouwbaar. Inmiddels benadert de betrouwbaarheid van VoIP echter de betrouwbaarheid van het bestaande telefonie netwerk. Internetverbindingen worden ook steeds stabieler. Er bestaat reeds de optie om bij internetproviders een Service Level Agreement ( SLA ) af te sluiten. Een SLA is een dienstverleningsovereenkomst met uw internetprovider. De internetprovider geeft hiermee, tegen betaling van een vergoeding, een garantie over de beschikbaarheid van uw internetverbinding. Door gebruik te maken van een online telefooncentrale, oftewel Hosted VoIP kunt u de risico’s tot een minimum beperken.

Virussen

Met VoIP loopt u, net zoals bij alle vormen van digitaal verkeer, risico op virussen. Iets waar u met het bestaande telefonienetwerk geen last van heeft. Door het installeren van een goede virusscanner kan dit nadeel echter tot een minimum beperkt worden. Indien u overstapt op een Online Telefooncentrale van Uny IT regelt Uny IT de beveiliging en kan het risico op virussen tot een minimum beperkt worden.

Efficiency

Doordat internetverbindingen en VoIP over dezelfde datalijn lopen, kan het zijn dat het gebruik van het internet (middels surfen op het internet en het tegelijkertijd telefoneren) tot een overschrijding van uw bandbreedte leidt, oftewel een capaciteitstekort op uw verbinding. Het gevolg hiervan is dat uw telefonische verbinding in kwaliteit afneemt, of zelfs verbroken wordt. Door over te stappen op een Online Telefooncentrale bent u van dit probleem af. Uny IT regelt een gegarandeerde bandbreedte op de server voor uw telefonie, zodat u te allen tijde kunt bellen, zonder in de capaciteitsproblemen te komen. Uw surfgedrag wordt door ons losgekoppeld van het gebruik van de telefoon.

Online Telefooncentrale

Uny IT kan klanten een Online Telefooncentrale aanbieden, ook wel Hosted VoIP genoemd. Deze Online Telefooncentrale wordt door Uny IT speciaal ingericht naar de wensen van de klant. Met andere woorden: de Hosted Online Telefooncentrale wordt geconfigureerd naar het telefoniegebruik dat past bij de klant.

Voordelen Online Telefooncentrale

Gereserveerde bandbreedte voor uw telefonie

Een belangrijk kenmerk van de Online Telefooncentrale van Uny IT is dat Uny IT ruimte op de server reserveert speciaal ten behoeve van de klant, zodat deze een gegarandeerde bandbreedte heeft voor telefonie. De bandbreedte is afhankelijk van het telefoniegedrag van de klant. Afhankelijkheden hierin zijn het aantal accounts, het gemiddelde gebruik van telefonie en de verdeling van het gebruik over de (werk)dagen.

Integratie met andere oplossingen van Uny IT

Uny IT levert diensten om een werkplek op afstand te creëren, wat inhoudt dat u uw werklocatie loskoppelt van de inrichting van uw pc of laptop. Waar u ook bent, u kunt overal ter wereld werken, zolang u maar de beschikking heeft over een internetverbinding. Zo levert Uny IT een werkplek op afstand, met standaard daarbij hosted exchange en hosted office, met onder andere de bekende software pakketen Word, Excel, Powerpoint en Outlook. De Online Telefooncentrale kan binnen deze werkplek op afstand geïntegreerd worden, zodat u uw telefonieoplossing altijd en overal mee naartoe kunt nemen, waar dan ook ter wereld.

Korte lijnen naar Support

Indien u zaken doet met Uny IT bent u verlost van de moeilijk bereikbare helpdesk van uw traditionele telefonieprovider, waar u eeuwig in de wacht gezet wordt en waar u talloze malen uw probleem aan weer iemand anders moet uitleggen, alvorens uw problemen verholpen worden. Door zaken te doen met Uny IT kiest u voor korte communicatiekanalen, heldere afspraken en goede, snelle support met betrekking tot problemen.

HIP Receptionist VIDEO

HIPPER Thuis VIDEO

Meer Informatie?

Voor meer informatie kunt u bij Uny IT B.V. terecht door middel van het invullen van een aanvraagformulier, het versturen van een email naar Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken   of eenvoudigweg door ons te bellen: 073 - 737 00 13.

Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken

 
De toekomst van dataopslag Afdrukken
Markt ontwikkelingen
Geschreven door Richard Spoorenberg   
Donderdag 18 September 2008 00:00

Doordat we steeds meer gegevens verzamelen en verwerken wordt ook de opslag van deze gegevens belangrijker. Natuurlijk kunnen we eenvoudigweg een schijfje in de bestaande server erbij prikken. Maar is dit wel de meest verstandige oplossing? Het alternatief is om deze opslag te centraliseren door middel van een SAN (Storage Area Network). Maar wat is nu een SAN en welke keuzemogelijkheden zijn daarmee gemoeid?


Waarom een SAN oplossing

Traditioneel werd iedere computer met zijn eigen hardeschijven uitgerust waarop alle data geplaatst kon worden. Dit concept genaamd DAS (Direct Attached Storage) begint steeds meer in onbruik te geraken doordat dit erg onderhoudsintensief is en weinig flexibiliteit kent. De ene server komt ruimte tekort terwijl een ander weer veel te ruim in zijn jasje zit.

Daarnaast kent dit concept nauwelijks redundantie en zijn er geen mogelijkheden voor disaster recovery.

Scheiding tussen verwerking  en opslag

Om aan deze beperkingen het hoofd te bieden wordt de verwerkingskracht, in de vorm van servers met hun CPU, en de opslag, in de vorm van disks en disk controllers, van elkaar gescheiden door middel van een SAN (Storage Area Network). Hierna is het mogelijk om iedere willekeurige disk aan iedere willekeurige server aan te bieden.

Doordat in een SAN omgeving de de disks en de disk controllers gecentraliseerd zijn is het mogelijk om hier zeer geavanceerde disk controllers in te zetten die middels RAID alle disks aan elkaar koppelen waardoor er een stuk redundantie ontstaat. Hierna kan er binnen deze hele grote poel met disks  in stukken gehakt worden als virtuele disks die dan aangeboden worden aan de verschillende servers.

Fiber Channel

Het transport van data tussen de disk controllers en de servers is erg kritiek. Om dit transport te waarborgen is er in het verleden het Fiber Channel SAN ontwikkeld. Dit SAN is gebaseerd op glasvezel verbindingen en maakt gebruik van communicatie protocollen welke specifiek geënt zijn om SCSI (Small Computer System Interface) communicatie mogelijk te maken over een glasvezel netwerk.

Doordat Fiber Channel apparatuur specifiek voor SAN toepassingen gebruikt wordt is het niet echt gangbaar en is het erg duur in zowel aanschaf als in onderhoud. Ook het beheer van een Fiber Channel SAN omgeving is duurder doordat hier heel specifieke kennis voor nodig is.

TCP/IP

Om de Fiber Channel apparatuur en protocollen te kunnen vervangen door gangbare Ethernet apparatuur en het bekende TCP/IP protocol is er in 2003 een nieuwe standaard ontwikkeld genaamd iSCSI. Met iSCSI is het mogelijk om standaard Ethernet switches, routers en TCP/IP te gebruiken voor de communicatie tussen de diverse onderdelen van het SAN.

Performance

Natuurlijk is een specifiek voor SAN oplossingen gemaakt netwerk, zoals Fiber Channel efficiënter met zijn bandbreedte dan een netwerk gebaseerd op standaard elementen zoals bij iSCSI.

Hier staat echter tegenover dat doordat Ethernet veel meer gebruikt wordt hier meer effort wordt gestoken in ontwikkeling. Hierdoor is Ethernet op dit moment al bij snelheden 10 Gbit en wordt verwacht dat in 2010 de 100Gbit variant beschikbaar komt. Fiber Channel daartegenover is pas dit jaar op 8Gbit terecht gekomen.  De volgende stap naar 16 Gbit is pas gepland op 2011 waarna het nog maar de vraag is wanneer men de vervolgstappen gaat maken.

Dit betekent dat SAN’s gebaseerd op iSCSI zeker niet onder hoeven te doen voor hun evenknie op Fiber Channel.

NAS versus SAN

Op een traditionele harde schijf worden gegevens opgeslagen in blokken van een vast formaat. Op deze blokken wordt een structuur aangebracht die men het filesysteem noemt. Bestanden op dit filesysteem worden afhankelijk van hun grootte opgeslagen in één of meerdere blokken.

SAN oplossingen zoals iSCSI en Fiber Channel bieden virtuele disks aan welke dus ook weer in de vorm van blokken aan de server gepresenteerd worden.

Daar staat tegenover een NAS. Een NAS biedt een compleet filesysteem aan en geen virtuele disks. Een nas is daarom ook niet op blok niveau te benaderen.

Over het algemenen kan gezegd worden dat een NAS een prima oplossing is als het gaat om het aanbieden van complete bestanden.

Indien men echter gebruik wil maken van bijvoorbeeld databases of virtualisatie software is een SAN veruit te prefereren boven een NAS.

Uny IT en SAN

Uny IT is partner van Lefthand en levert Lefthand SAN/iQ. Dit is een iSCSI SAN oplossing gebaseerd op standaard server hardware van IBM, HP of Dell.

SAN/iQ is geoptimaliseerd voor omgevingen met virtualisatie software zoals VMware ESX server.

Voor meer informatie kunt u bij Uny IT B.V. terecht door middel van het invullen van het contactformulier, het versturen van een email naar Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken of eenvoudigweg door ons te bellen: 073 - 737 00 13.

 
Uitbesteding IT een grote stap met veel gevolgen Afdrukken
Markt ontwikkelingen
Geschreven door Richard Spoorenberg   
Maandag 11 Augustus 2008 07:17

Uitbesteding van de IT is een trend die al lang gaande is bij de grote bedrijven. Het MKB is echter tot nu toe nog wat terughoudend geweest op dit gebied.

Toch is er voor het MKB juist door outsourcing van de IT veel te winnen. De ontwikkelingen binnen de IT volgen elkaar in hoog tempo op. Ook de complexiteit van bestaande systemen neemt toe door de groei in het gebruik en de afhankelijkheid van de IT systemen.


Om deze complexiteit de baas te zijn is gespecialiseerd personeel nodig. Kan uw onderneming snel genoeg zo'n medewerker vinden en aanwerven? Zelfs al ware dat zo, heeft uw bedrijf zijn diensten voltijds voor een lange periode echt nodig?

Uitbesteding onderhoud

Een oplossing hiervoor kan zijn om een gespecialiseerd IT bedrijf het onderhoud te laten doen van uw computers. U heeft alles zelf in huis en u bent er ook eigenaar van.
Maar met het houden van uw servers houdt u ook de zorgen over de kwaliteit, stabiliteit en de veiligheid van uw IT omgeving.
Eisen aan de functionaliteit en de beschikbaarheid van de IT omgeving vergen steeds meer en geavanceerdere hardware terwijl de bezettingsgraad hiervan vaak nihil is. En hoewel uw leverancier goed met u meedenkt en u helpt ligt de kwaliteitswaarborging van de omgeving volledig bij u.

Volledige uitbesteding IT

Een alternatief is een deel of de gehele automatisering als dienst in te kopen. Voorbeelden hiervan zijn Software as a Service (SaaS) en Hosted Office.
Bij SaaS worden onderdelen van uw IT als Service ingekocht. Dit betekent dat er geen investeringen meer nodig zijn in hardware, licenties of inrichting, maar dat er een Service ingekocht wordt voor een vast tarief per maand.
Een bekend voorbeeld hiervan is Hosted Exchange maar ook CRM en ERP applicaties worden op dit moment succesvol via SaaS aangeboden.

Automatisering zonder Zorgen

Een ver doorgevoerde vorm van SaaS is het aanbieden van de volledige werkplek als dienst. Dit wordt veelal aangegeven als Hosted Office of Werkplek Op Afstand.
Met Hosted Office worden alle applicaties die normaliter op een werkplek aangetroffen worden aangeboden als service via het Internet. Dit kunnen standaard Microsoft Office applicaties zijn zoals Word , Excel en Powerpoint, maar ook specifieke eigen applicaties.

Hosted Office wordt geleverd inclusief de opslag van documenten en e-mail. Omdat al uw gegevens op een centrale locatie staan kunt u de zorg om de backup, de beveiliging tegen virussen en hardwareproblemen volledig uit handen geven. Doordat alle applicaties en gegevens ondergebracht zijn bij de leverancier is het niet meer nodig om zelf nog eigen servers in huis te hebben en te onderhouden.

Ook de apparatuur op de werkplek kan vereenvoudigd worden door de PC te vervangen door een zogenaamde Thin Client. Dit zijn kleine kastjes die enkel zorgen voor het weergeven van de applicaties op de werkplek van de gebruiker. Doordat er op deze Thin Client geen software meer geïnstalleerd hoeft te worden en deze ook geen zware software hoeven te draaien kunnen deze Thin Clients volstaan met weinig geheugen, een kleine CPU en hebben ze ook geen harde schijf nodig. Thin Clients gebruiken daarom ook erg weinig energie en zijn vrijwel immuun voor virussen. Ook gaan Thin Clients over het algemeen langer mee dan normale PC’s omdat ze geen bewegende onderdelen bevatten. Bij diefstal of defect kunnen ze eenvoudig vervangen worden zonder risico op gegevensverlies.

Een ander voordeel van het inkopen van software als een dienst via het Internet is dat deze dienst overal te wereld beschikbaar is. Het maakt niet meer uit of men op kantoor, thuis of bij een klant in het buitenland zit. Zodra er beschikking is over Internet kan men de dienst aan.

Dit biedt veel voordelen voor bedrijven met meerdere kleine werklocaties, maar ook voor bedrijven met mobiele gebruikers en flexwerkplekken.
En is het niet heerlijk om van te voren bekend te hebben wat u elke maand kwijt bent aan uw IT?

De Nadelen

Het afnemen van Software als een Service of Hosted Office is een mogelijkheid om veel zorgen over de ICT buiten de deur te leggen. Toch moet er goed nagedacht worden over de consequenties die dit met zich meebrengt.

Bovenal dien je in zee te gaan met een betrouwbare leverancier waarmee goede afspraken gemaakt dienen te worden. De dienstverlening staat of valt met de dienstverlening van deze leverancier. Om deze dienstverlenig te waarborgen dienen er duidelijke afspraken gemaakt te worden over zaken als eigendom van applicaties, eigendom van gegevens, backup, beschikbaarheid, bereikbaarheid en vele andere zaken die helderheid verschaffen in de rechten en de plichten van beide partijen.

Een tweede afhankelijkheid is die van het Internet. Hosted Office wordt geleverd via het Internet. Hoewel het Internet en de ADSL en kabel aansluitingen steeds betrouwbaarder worden moet er nagedacht worden over de situatie “wat als Internet wegvalt”. Mogelijkheden om dit op te vangen zijn bijvoorbeeld een extra SLA op de verbinding eventueel gecombineerd met een extra verbinding of afspraken over werken vanaf een andere locatie zoals bijvoorbeeld thuis.

Conclusie

Om meer grip te krijgen op de IT en ervoor te zorgen dat u profiteert van de laatste ontwikkelingen is het uitbesteden hiervan het overwegen waard.

Het onderbrengen van uw gehele IT bij een hosting leverancier kan er voor zorgen dat ook de zorgen over de kwaliteit, betrouwbaarheid en veiligheid van de IT voor een vast maandbedrag afgekocht worden. Wel moet er goed nagedacht worden met welke leverancier er in zee gegaan wordt. Ook de Internetverbinding vergt wat meer aandacht.

Meer Informatie?

Voor meer informatie kunt u bij Uny IT terecht door middel van het invullen van het aanvraagformulier, het versturen van een e-mail naar Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken   Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken of eenvoudigweg door ons te bellen: 073 737 00 13.

 


powered by Uny IT B.V.